Nove žrtve u konzolnom ratu

 

Ovo je članak o videoigrama, hvala na pažnji i doviđenja.
 
 

Kolaps na planeti političke korektnosti

 
Zna se ko je pobedio u aktuelnom ratu na tržištu konzola za videoigre… ali još se ne zna ko je izgubio.
 
Nintendo je sa svojom konzolom Wii neprikosnoveni vladar ove generacije igračkog hardvera. Wii je sa svojom pristupačnom cenom i imidžom igračke za čitavu porodicu daleko iza sebe u prašini ostavio skuplje i snažnije konkurentske proizvode iz Microsoftove i Sonyjeve kuhinje. Tako se firma koja je više od deset godina bila u defanzivi, gledajući kako joj tržišni udeo postaje sve manji i manji, jednim zaprepašćujućim preokretom vratila na vrh, obrnula neverovatnu količinu novca, našla se na stalnoj slatkoj muci da proizvede dovoljnu količinu hardvera koji jedva da bi stigao na police prodavnica pre nego što bi bio prodat i simbolički obeležila jednu epohu. Znam samo da je, od svih konzola koje imam Wii jedina za koju me žena pita ’a kada ćemo malo da se igramo?’
 
No, ako se zna ko je pobednik, borba za časno drugo mesto je i dalje krvava i nemilosrdna. Prvom polovinom prve dekade trećeg milenijuma suvereno je vladao Sony sa svojom konzolom Playstation 2, koja je sa prodatih 140 miliona primeraka i dalje najprodavanija living room konzola u istoriji. Međutim, očekivanja da će čista moć inercije biti dovoljna da se pobeda odnese i u sedmoj generaciji konzola za videoigranje olupala se Sonyju o glavu. Serija problematičnih poslovnih odluka i još problematičnijih PR strategija pokazala se kao fatalna za dinamiku Sonyjeve prodaje.
 
A sa druge strane čekao je Microsoft, rešen da ne ponovi greške koje je napravio sa svojom prvom konzolom za igru. Originalni Xbox sa početka je i pored vagona novca koje je proverbijalni gigant iz Redmonda bacao u njegovom pravcu čitav životni vek proveo diveći se leđima Playstationa 2. Xbox 360 je kao projekat urađen mnogo ozbiljnije a Microsoft je svoju poziciju jedne od najbogatijih kompanija na svetu, do koje je stigao brutalnim monopolisanjem tržišta operativnih sistema (za koje su ih stigle sudske kazne koje bi manje firme oterale u bankrot, a koje Microsoft posmatra sa osmehom – zaista, šta skoro devetsto miliona evra koliko je Microsoft osuđen da plati kao kaznu za kršenje zakona o monopolu u Evropskoj Zajednici za firmu kojoj ovo iznosi jedva desetinu godišnjeg profita?), iskoristio da izdašno podrži svoju igračku diviziju (MGS – Microsoft Games Studios) koja je već skoro deset godina ubedljiv gubitaš.
 
img528/4381/1344175078yv5.jpg
Umetnikova interpretacija svetačkog karaktera Billa Gatesa
 
U Microsoftovoj borbi za dostizanje druge pozicije učinjeno je i dosta toga dobrog ali ne treba ni smetnuti sa uma da je ova firma, svesna hardverskih problema koji su morili Xbox 360 u vreme izlaska na tržište, hladnokrvno odlučila da prodaje mušterijama hardver sa najvišim ikad zabeleženim procentom fatalnih kvarova (takozvani Red Ring of Death, posledica loše tehnologije lemljenja određenih komponenti Xbox 360) u istoriji konzola, a svakako najvećim u sadašnjoj generaciji, dakle hladnokrvno odlučila da ga prodaje i da nakon lavine besa od strane mušterija velikodušno produži garantni rok na tri godine i, tvrde oni, odvoji milijardu dolara za nadoknađivanje štete.
 
Brutalno.
 
Kad se to uzme u obzir, onda ne treba da čudi ni to što je Microsoft praktično obasuo novcem izdavače novih nastavaka igara koje su nekada bile ekskluzivno vezane za Sonyjeve platforme, uspevši veliki broj njih da privuče na svoju stranu. Pomoglo je naravno to što na platformama nove generacije razvoj i proizvodnja igara koštaju mnogo više nego ranije pa je ekskluzivno vezivanje za samo jednu konzolu postalo skupa i neisplativa praksa. Bilo kako bilo, Microsoft je uspeo da na svoju konzolu privuče dugogodišnji sveti gral Playstationa, najnoviji nastavak serijala Final Fantasy, kao i najnoviji nastavak Grand Theft Auto serijala koji je do sada tradicionalno na Microsoftovoj platformi izlazio tek više od godinu dana kasnije od Sonyjeve verzije. S obzirom da pričamo o franšizama koje su svaka u svoje vreme definisale imidž Playstation brenda i bile odgovorne za prodaju bukvalno miliona konzola, postaje jasnije zašto Microsoft nije žalio novca i osmeha kako bi obezbedio paralelni razvoj ovih igara za svoju konzolu pa i zasladio dogovore sa, u slučaju GTA IV pedeset miliona dolara bonusa isplaćenih firmi Rockstar kako bi poseban dodatni sadržaj (downloadable content) napravljen nekoliko meseci posle izlaska igre bio ekskluzivno dostupan samo na XBox 360.
 
img528/6377/redringofdeathrrodjv0.jpg
General Hardware Failure ili Red Ring of Death: prizor koga se vlasnici
Xbox 360 plaše više nego rata, poreznika ili sopstvene supruge
 
Sony je, mora se priznati, ako ne priteran u ćošak a ono prinuđen na stalnu defanzivu. Nije pomoglo to što su dobili rat formata u DVD plejerima nove generacije (Toshiba je pre nekoliko meseci zvanično odustala od HD-DVD formata koji je Microsoft samo mlako podržavao, što je Sonyjev Blu-Ray učinilo dominantnim formatom), niti odsustvo piraterije na Playstation 3 (posledica agresivnosti Sonyjevih pravnika, a ne veštine enkripcije Sonyjevih inženjera), nije pomogla naširoko reklamirana sirova hardverska snaga Cell procesora za koji Sony tvrdi da je nekoliko puta moćniji od Microsoftovog hardvera. Nije pomogao ni Sonyjev projekat onlajn ’sveta’ koji bi služio kao napredan interfejs za interakciju sa konzolom ali i metaigru nalik na jednostavan MMORPG nazvan Playstation Home jer je Sonyjev datum za lansiranje makar otvorene beta verzije ove aplikacije stalno pomeran unapred (poslednji zvaničan datum, ’proleće 2008.’ pomeren je na ’jesen 2008.’ koja, dok ovo čitate neumitno prolazi).
 
Ostalo je izgleda samo da se titani ogledaju na polju još postojećih ekskluzivnih igračkih naslova.
 
I dok je Microsoft prošle godine napravio ršum sa igrom Halo 3 a ove godine preti da izvede isto sa Epicovim Gears of War 2 (čija se piratska verzija u trenutku dok ovo kucam već pojavila na Internetu), Sony je još jednom pokazao odsustvo pažljivijeg planiranja. Veliki ekskluzivni naslov za ovu godinu, Metal Gear Solid 4 izašao je krajem proleća i, pored kontroverznih reakcija ipak prodao veliku količinu kopija (ali, ključno, iako je ovo pospešilo prodaju same konzole, čak je u Americi duplirajući na mesečnom nivou, Sony i dalje gleda u Microsoftova leđa svuda osim u Japanu gde Xbox proizvodi tradicionalno nemaju dobru prođu). No, to je Sony ostavilo sa vakuumom u zapadnjačkoj prazničnoj sezoni – udarnom potrošačkom terminu. Igre poput God of War 3 ili novog projekta Tima Ico (i jedna i druga razvijane interno u Sonyju) neće se pojaviti ove godine i Sony je za ovu jesen/ zimu potpuno neočekivano morao da se osloni na jedan third party, praktično nezavisni naslov.
 
img528/8664/final20fant20xiii202xa6.jpg
Final Fantasy XIII: ove jeseni neekskluzivno na Sonyjevim konzolama!!!
 
LittleBigPlanet je prva i za sada jedina igra koju je razvio još uvek novi Media Molecule, igra koja je osvojila srca novinara i hardcore igrača pre svega svojim prelepim audiovizuelnim dizajnom a zatim i obećanjem kreativne zabave koju pruža. Zamišljena kao moderna reinvencija dvodimenzionalne platformske igre za čak četiri igrača u isto vreme, LBP je nudi i moćne a za korišćenje jednostavne alatke koje bi trebalo da i prosečno talentovanim kućnim dizajnerima da omoguće pravljenje novih, zanimljivih nivoe za ovu igru. Obećanje da će putem Sonyjeve onlajn mreže stalno biti distribuirani novi nivoi za LBP zvučalo je skoro kao da biste ovu igru mogli da igrate do kraja života a da uvek u njoj dobijete nešto novo i publika, izgleda malo umorna od trkačkih i pucačkih igara ju je prigrlila.
 
Sony je jednom u životu reagovao na vreme, potpisao izdavački ugovor sa Media Molecule i stavio svu svoju gargantuovsku logističku i PR mašinu u službu igre koja je mogla biti sasvim ignorisana da su velika imena poput Final Fantasy ili GTA ostala ekskluziva. Otišlo se toliko daleko da je Sackboy, glavni junak LBP proglašen nezvaničnim novim licem Playstation 3 a Sony je uveliko ušao u masovnu proizvodnju figurica, igračaka i drugog merčandaja sa njegovim likom.
 
Igra je prošle nedelje dobila izvanredne prikaze u onlajn i oflajn igračkim medijima i trebalo da izađe 21. Oktobra 2008. godine – danas.
 
img528/504/4303homerd8.jpg
Playstation Home: ove jeseni otvoreni beta testing. Možda… 
 
Ali je u poslednji čas od Sonyja stiglo obaveštenje da se izlazak igre pomera za nekoliko nedelja unapred. Razlog? Ispostavilo se da se u jednoj od pesama licenciranih za potrebe igre čuju otpevana dva stiha iz Kurana. Kako muhamedanske vernike vređa pomisao na korišćenje teksta iz Kurana uz muzičku podlogu, jer to islam izričito brani, Sony je odlučio da igru ne objavi u postojećem obliku. Media Molecule je, po primanju ovog obaveštenja odmah napravio softversku zakrpu koja bi se automatski downloadovala po instalaciji igre i uklonila spornu muzičku numeru, ali je u Sonyju zaključeno da ovo nije dovoljno dobro, pa je naloženo da se svi primerci već distribuirani po prodavnicama širom sveta povuku i unište, kako bi fizički bili zamenjeni novim, ’čistim’ verzijama.
 
Za slučaj da nije jasno: Sony je odlučio da nekoliko stotina hiljada (sasvim moguće i više od milion) gotovih, zapakovanih i prodajnim mestima isporučenih primeraka svoje najvažnije igre za ovu godinu povuče o svom trošku, uništi o svom trošku, proizvede i umnoži ispravnu verziju o svom trošku i ponovo kopije distribuira o svom trošku.
 
img528/4559/sackboylbphh7.jpg
Sackboy: ove jeseni… skoro sigurno 
 
Sve zato što je igrač sa nadimkom solid08 poslao Sonyju mejl u kome je rekao da njega kao muslimana, i njegove prijatelje, takođe muslimane duboko vređa mešanje muzike i reči iz Kurana.
 
Sad, s jedne strane, naravno, čak ni ja kao verovatno najveći musliman u svojoj kući nemam mnogo razumevanja za prenemaganje onih islamskih vernika koji ne žele da prihvate da sloboda govora i sloboda veroispovesti moraju da nađu zajednički jezik čak i ako to znači određene kompromise na svakoj od strana. Prihvatam da je Sony pažljiv i ne želi da ozledi ničija verska osećanja, ali zaista, ako su jebeni Danci mogli na krike muslimana širom sveta zbog karikatura proroka Muhameda da odgovore ponovnim publikovanjem istih karikatura onda je Sony, koji je prošle godine uljudno rekao Anglikanskoj Crkvi da odjebe mogao da… No, hajde, ne mogu da kažem da nemam poštovanja za firmu koja će (ako je sve ovo istina, naravno) otići u finansijski gubitak jer ne želi da se iko oseti povređenim.
 
No, zanimljivija tema za meditaciju dok se nalazite na WC šolji je razmišljanje o tome, ko je zapravo snake08??? Ko su njegovi islamski drugari? Da li je moguće, zapravo, koliko je verovatno da su snake08 i njegovi jednako osetljivi prijatelji-vernici primili složno zavapili objašnjavajući Sonyju kako su njihova verska osećanja ranjena zato što su za to dobili određeni… novac? Da li je ovo samo još jedan udarac ispod pojasa kompanije kojoj nisu strani udarci ispod pojasa upućeni u smeru sopstvenih klijenata, antimonopolskih komisija i pravosuđa? Šta je za njih određena suma za praćenje teškog novca upućenog na nekoliko adresa, ako će to značiti odlaganje izlaska najjačeg protivničkog naslova za ovu sezonu?
 
img528/4481/littlebigplanet021mi8.jpg
Novo (i srećno) lice nove generacije Sonyjevog igračkog hardvera
 
Ko je ovde zapravo na gubitku? Igrači? Možda samo onaj mali sloj hardcore igrača koji trenutno obilaze forume po Internetu vrišteći kako im je jesenji raspust/ godišnji odmor koji su uzeli sada upropašćen jer će igra izaći nekoliko nedelja kasnije. Većina ostatka igračke populacije će ipak dobiti svoju igru na vreme.
 
Na gubitku je ipak Sony. Skupa i (za njihove standarde) pažljivo vođena reklamna kampanja nije krunisana besprekornim lansiranjem proizvoda na tržište već logističkim saplitanjem i ružnom PR aferom iz koje Sony, koliko god da je ispao pozitivac, svakako neće izaći bez ožiljaka. Još važnije od toga, ovim je Microsoftu ostavljen vakuum od nekoliko nedelja koji će biti strateški iskorišćen za ceđenje i poslednjeg dinara iz kreditnih kartica potrošača i zauzimanje čvrstih pozicija u potrošačkoj svesti tokom praznične sezone. Razmotrite činjenicu da je Xbox 360 ekskluziva poput Fable 2 i Gears of War 2 tempirana da izađe upravo sada, upravo u ovom periodu kada je, po originalnom rasporedu trebalo da se bori za prodajni i oglasni prostor sa Sonyjevom definitivnom igrom za ovu godinu. Srećnim rasporedom zvezda (i, da li da kažemo, novca iz crnih Microsoftovih fondova) konkurentski proizvod će na megdan stići sa taman toliko nedelja zakašnjenja da omogući Microsoftu saturaciju svakog milimetra medijskog prostora reklamama za svoje igre. Ako klinci i tinejdžeri u narednih mesec dana budu konstantno bombardovani prizorima nabildovanih svemirskih marinaca i bajkovitih mačevalačkih scena, možete biti sigurni da će mnogo veći broj konzola koje će im roditelji staviti pod božićnu jelku imati na sebi Microsoftov logo, nego što bi bio slučaj da je LittleBigPlanet pogodio svoj projektovani prozor izlaska u svet. Sony je, ponovo, dobio udarac koji ga je bacio u nokdaun. I ovog puta se pitamo da li su za to baš sami krivi…
 
Biće zanimljivo posmatrati ostatak rata. Kako reče i naslov onog filma: Biće Krvi.

 

img528/2903/littlebigplanetlw0.jpg

LittleBigPlanet: ako ste brzi, na eBayju i dalje ima po koji recenzentski primerak… i košta grdne pare

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: