Muzika za ples

Islam je uvek imao čudan, neki bi rekli neugodan odnos sa muzikom. Brojna su mesta u Kuranu koja tumači danas pokazuju kako bi potvrdili ono što se tradicionalno veli u vezi sa ovom verom: muzika je đavolja rabota, pevanje je traćenje vremena, ples je takoreći kopulacija u vertikalnom položaju. Neki se zadržavaju na vanvremenim objašnjenjima (videti ovde), a neki su se potrudili da se povežu sa aktuelnom povijesnom zbiljnošću i ukažu kako savremena muzika nije bezopasna jer uglavnom govori o seksu, drogama i… er slobodi?? Mora da su mislili na Nila Janga…

Paradoks je, naravno u tome da je Islam sa svim svojim insistiranjem da su muzika i pevanje neproduktivno, grešno trošenje vremena, da je ples samo blud pod lepšom firmom i da su muzički instrumenti nečisti u poslednjih četrnaest vekova proizveo neku od najlepše muzike na planeti. Od turskih mevlevlija, preko pakistanskih qawwali izvođača, gamelana jugoistočne Azije i berberskih napeva severne Afrike, muzika islama, bez obzira je li bila sekularna, verska (arapski madih nabawi) ili mistička (sufijski zikr) je bez ostatka muzika nabijena sa najviše zanosa, najviše snage od svega što se uopšte može čuti tokom jednog životnog veka. Ne pričamo ovde samo o estetskoj ili duhovnoj snazi, jer ipak sam ja čovek metalac, u velikoj meri ovde mislim na klasičnu snagu, volumen zvuka, decibele.

Naravno, muzika takve snage nagoni na ples. Juče sam napravio miks orijentalnih pesama uz koje mislim da svaki pošten čovek treba da zaigra. Makar i kada ga niko ne vidi.

Iako je u našim krajevima ples uz „tursku“ ili „orijentalnu“ muziku takoreći prirodna reakcija, vredi napomenuti da sam za potrebe miksa koji vam danas stavljam na raspolaganje koristio gotovo isključivo versku muziku. Vodio sam se pre svega ličnim preferencama. Razume se, veliki deo islamske muzike koju slušam sasvim je eteričan, lišen ritma, nameran na uljuljkivanje duha u nebeska prostranstva i razume se, takvu muziku nisam mogao da iskoristim jer bi ples uz nju bio relativno nezanimljiv. S druge strane, složeni ritmički obrasci gamelana bi stvari oterali u drugi ekstrem. Otud, za ovih osamdesetak minuta muzike uz koju valja plesati odabrao sam mahom stvari poreklom sa bliskog istoka, severne Afrike i Pakistana. Ima ovde i iranskih i turskih i sirijskih i egipatskih i marokanskih pesama i većina je verske prirode. I uz nju decidno nije predviđeno da se igra.

Ali probajte da ne zaigrate. Kada čujete ritmove koji kao da tresu pod. Kada čujete volumen zvuka koji zaglušuje misli i grabi za gušu. Većina ove muzike je harmonski agresivna, čak gruba za neutrenirano uho, ali verujem da noge shvataju stvari pre uha, a svakako pre mozga.

Evo i spiska pesama u ovom miksu, mada, jasno je, neće on nikome puno značiti:
1. Nusrat Fateh Ali Khan – Tana Dery Na
2. Aissaoua Sufi Ceremony, Marrakesh, Morrocco – Scene Inauguration
3. Al-Qahirah, Classical Music of Cairo, Egypt – Khatwet Habiby
4. Music of the Nubians, Aswan, Egypt – Al-Soukh
5. Al-Andalûs, Andalusian Music, Tetouan, Morocco – Elhijaz
6. Folkloric music of tunisia – Medley
7. Music of Iran, Karaj, Iran – Tasnif-E Esfahan
8. Ratép Maseukat
9. Mihrez – Cezayir – Dua 

10. Hasan Haffar – Suriye – Pleine Rune
11. Nusrat Fateh Ali Khan – Haq Ali Ali

A evo i linka za skidanje:

FILESERVE

11 reagovanja to “Muzika za ples”

  1. sava_savanovic Says:

    Dobro je ovo. Najvishe mi se svidela ova poslednja pesma. Vidim neshto mi poznato, kad ono to je lik sa chuvene pesme ADF-a ‘Ta-Deem’:) A ima ga i na last temptation of christ soundtracku. Skinuo sam greatest hits. Dobar je Nusrat nema shta.

  2. mehmetkrljic Says:

    Nusrat je bio bog. Nisam slučajno njime otvorio i zatvorio ovo. Naravno za kraj sam ipak morao da stavim kraću verziju Haq Ali Ali (koja mu je u principu najveći hit, njome se, da tako kažemo, probio). Ne i najkraću – ima neka od sedam i po minuta – ali ne ni onu najboljiju od dvadesetosam minuta. Kako je to rekao moj drugar Mićun kada mi je prvi put pustio: „Ovo je ono zbog čega će muslimani jednog dana vladati svetom“.

  3. sava_savanovic Says:

    Evo sad slusham tu od 25 minuta. Dobra je, al chini mi se da je ova kraca malo nadrkanija. Jel imash neku preporuku shta da skinem od njega? Neki album, nastup? Uvek kad gledam te world music likove na allmusicu, imaju mali milion albuma i svi imaju po 4-5 zvezdica, pa mi teshko da nabodem shta je najbolje i najreprezentativnije.

  4. mehmetkrljic Says:

    Pa, sve zavisi šta ti se od njega više dopada. Hardcore tradicionalizam, ili popeglanije studijske stvari. Za ovo drugo isprobaj album Mustt Mustt. Za ono prvo… taj album na kome je ta od dvadesetpet minuta je dobar izbor.

  5. sava_savanovic Says:

    Hardcore tradicionalizam:) Nema frke, nashao sam par zanimljivih albuma.

  6. Dejan Kežić Says:

    Izvinjavam se ukoliko ovo nije pravo mesto za postavljanje jedne molbe, ali…da li postoji šansa da skeniraš prva tri (ili još bolje svih šest) broja War Pigs-a i naravno postaviš negne za download? Nemoj samo reći da nisi siguran gde su, da te mrzi :)) xdekacx

  7. mehmetkrljic Says:

    Znam gde su i ne mrzi me, ali naravno da to neću uraditi!!!!! Pa ne treba valjda da ljudima dajem dodatne razloge da mi se podsmevaju?

    • Dejan Kežić Says:

      Zajebavaš sad 🙂
      Znam ja da je to kombinacija lažne skromnosti i lenjosti! Hajde, kad se jednog dana predomisliš, možem mi to poslati na e-mail. Valjda je mojih 5 dinara iz 1995. vredelo nešto!

  8. mehmetkrljic Says:

    Ne, to je kombinacija stida i mržnje prema samom sebi.

    Nisam valjda naplaćivao fanzin 5 dinara u 1995. godini??? Auuu… malo sam sebe precijenijo.

  9. Samo bih da dopunim omiljenog blogera na internetu. naime, u Kur’anu se nigdje striktno ne zabranjuje muzika, bavljenje njome ili slušanje. To je dodano znatno kasnije, ali u preporukama za Muslimane. Zapravo, u Kur’anu se spominju pjesnici, no konkretno se misli na ljude koji su htjeli oponašati Kur’an, te ga i nadmašiti što je prilično nemoguće, jer je Kur’an u posljednje vrijeme zanimljiv i matematičarima, zbog zasnovanosti na broju devetnaest što mnogi pokušavaju da prokljuve. Takav napis, spleten s brojevima još uvijek nije poznat svijetu. Zbog toga sam ga i ja proučavao, čisto radi muzike i da vidim dali je to baš „vražija rabota“. Izgleda da nije. No, da ne bih dalje pisao i išao s teme na temu, smao ću reći da je miks dobar i da je Istok i dalje muzički nenadmašan u odnosu na zapad. POzdrav.

  10. mehmetkrljic Says:

    Da iskoristimo i priliku da čestitamo čitaocima muhamedanske veroispovesti početak Ramazana 🙂

Ostavite odgovor

