Mehmet Metal Mejhem: Nedeljni metal pregled 11-07-2020

Za proteklu nedelju se može reći da je, na skali od jedan do deset, a gde je jedan edenski vrt a deset apokalipsa u prirodnoj veličini, nabila solidnu osmicu. I to ne samo kvalitetom, nego i nuđenjem velikog izbora apokaliptičnih sadržaja, od razularene epidemije, preko uličnog haosa i sve mutnije političke situacije, pa do predsednikovog neuspeha da velikim penisom i velikom skromnošću jednom za svagda povrati Kosovo u okrilje majčice Srbije. No, bar smo mogli da slušamo metal, a to je i dobar saundtrak za apokalipsu…

Blek metal! Primetio sam da postoji određen sloj mojih čitalaca koji se štreca kada pomenem da neću da promovišem bend koji koketira sa fašističkim i rasističkim ikonografijama i izjavama, što me zaista čudi, ali dobro, nismo svi isti. Evo, iskoristiću priliku da PONOVO ne promovišem Taake ali da kažem da na split EP-ju koji su upravo izdali sa Deathcultom, njihove kolege, Deathcult, zvuče vrlo dobro. Skandinavski metal stare škole ovde je predstavljen jednom autorskom pesmom a onda i jednom odličnom obradom Beherita koja zvuči primereno lo-fi i sirovo. Predlažem da ovo, naslovljeno Jaertegn, kupite na kaseti a onda preko strane na kojoj su Taake presnimite neke narodnjake. Šalim se, naravno, slušajte Taake koliko vam crna duša ište, samo pamet u glavu:

 

https://edgedcircleproductions.bandcamp.com/album/jaertegn

 

Dva njemačka ne mnogo poznata ali vredna i radišna blek metal benda izbacila su split album koji nema ime ali ima samo tri pesme. Jer u pitanju su, nagađate, dugačke pesme. Shores of Ladon otvaraju album sa An den Ufern des Ladon koja traje momačkih četrnaest minuta i nudi apokaliptičan, ali dostojansven, epski blek metal što ne smara forsiranim atmosferama i raspoloženjem već samo pošteno gazi napred i pušta da atmosfera i raspoloženje sami prirodno izrastu iz melodičnih rifova i oštre izvedbe. Vrlo dobro. Wolfsschrei imaju dve kraće pesme ali ni one nisu kratke, pričamo o šest i sedam minuta jednako melodičnog, epskog i ubistvenog blek metala. Wolfsschrei su za nijansicu melodičniji of Shores of Ladon ali oba benda zvuče prilično slično i odlično se dopunjuju na ovom izdanju:

 

https://soldeviantrecords.bandcamp.com/album/shores-of-ladon-wolfsschrei-an-den-ufern-des-ladon-infinite-dimensional

 

Kanađani Seventh na svom drugom albumu, Vacarme, nude zamišljeni i atmosferični post-blek metal koji ne izlazi iz nekih očekivanih okvira ali je korektan i lak za slušanje. Dakle, ovo je dosta srećan spoj shoegaze melanholije i blek metal oštrine sa pristojnim miksom (mada i sa glasnim masteringom, ali taman na ivici da ne upropasti muziku) i mada bend ima jako dugačke pesme s obzirom na to koliko su aranžmani jednostavni, uspeva da ih provuče sa zavidnom količinom elegancije, dopuštajući gorkoslatkim atmosferama da se lepo razviju i obgrle slušaoca majčinski nježno. Kad na to dođu promukli blek metal vokali, sve zazvuči baš kako treba:

 

https://seventhcanada.bandcamp.com/album/vacarme-2

 

 

Litvanski Aal je interesantan projekat koji meša black i death metal sa progresivnijim metalom na albumu The Only Path. Reklo bi se da je ovo uglavnom delo jednog čoveka pa sam time impresioniraniji ne samo odličnom produkcijom već i prilično dobrim kompozicijama. Naravno, ima tu još muzičara, bubanj je živ, što je za ovakve projekte sve ređe, ali način na koji glavni autor ume da zameša stilove je prilično impresivan. Doduše, ima ovde možda previše djent momenata za moj ukus, ali je muzika svakako interesantno raznovrsna i inspirisana:

 

https://thetrueaal.bandcamp.com/album/the-only-path

 

Barghest iz Luizijane mešaju black i death metal na mnogo manje progresivan način, spajajući blekmetalsku razgovetnost sa old school death metal gruvom i rifovima. Ne zvuči to uopšte loše na albumu Altars of Rot i mada bend ima mnogo delova u pesmama, uspeva da ih u klopi na načine koji sugerišu da se tu razmišljalo o aranžmanima i raspoloženju koje pesme treba da invociraju. Pritom, ovo ima dobar zvuk, sa lepim razdvajanjem instrumenata, oštrim, zvonkim gitarama, divnim basom i kvalitetnim bubnjem, pa sam prilično impresioniran:

 

https://barghestsoulless.bandcamp.com/album/altars-of-rot

 

 

Francuski multinistrumentalista Fog the Necropope (aka François Roux) ima masu jednočlanih projekata, od kojih su neki ovde već pominjani, a nedavno je otkrio kutiju sa starim trakama na kojima je pre više od decenije pravio razne pesme. Mass Appeal Madness je, neiznenađujuće, bio projekat insipirisan muzikom Napalm Death (i Dying Fetus, kaže Fog), ali, iznenađujuće, album Next Will Be Your Son dosta vuče na blek metal pa je ovih dvanaest brzih, žestokih i dobro napisanih pesama neka vrsta kombinacije death metala i grindcorea sa blek metalom. To dobro funkcioniše jer je Fog odličan kompozitor i vrlo dobro svira pa čak i samo blago demo produkcija ni malo ne škodi ovoj zabavnoj ploči:

 

https://fogthenecropope.bandcamp.com/album/next-will-be-your-son

Isto Francuz, isto multiinstrumentalista, isto sklon solo projektima, Adrien Weber (aka Lord Genocide aka Liquefier) i sam ima solo blek metal projekat CONJÜRATÖR, a koji na albumu Erosplattered nije toliko maštovit i raznovrstan ali ima određenih kvaliteta. Naime, ovaj „speed holocaust metal“, kako ga autor zove, podređen je brzini, ružnoći i negativnosti pa ono što gubi na jednoličnosti pesama dobija na njihovoj hipnotičnosti. Ovde je i demo kvalitet produkcije izraženije problematičan jer već monotonu muziku čini još više uniformnijom. No, ovo ima dosta energije i besa i meni prija:

 

https://conjurator.bandcamp.com/album/erosplattered

 

Nismo imali mnogo zanimljivog stonera ove nedelje ali ono što jesmo imali je baš dobro. Portorikanci Iglesia Atómica postoje već trideset godina a nedavno su izbacili kompilacijski album Iglesia Atómica Tapes (1991​-​2016) koji pokriva u nazivu pomenuti period i predstavlja neobjavljene i alternativne verzije već objavljenih pesama. Iglesia Atómica sviraju lepljiv i vrlo prijatan heavy blues sa sve usnim harmonikama i Hammond orguljama, ali ne zvuče kao tezgaroški pastiš YU Grupe već imaju autentičan zvuk i odlično uvo za pisanje pesama. Ovo su očigledno muzičari koji uživaju da džemuju ali koji i vole da pesmu zabeleže u studiju, da dobije „konačnu“, čvrstu formu i sve te wah-wah solaže i drugi efekti na gitarama, vokalima i ostalim instrumentima nisu ovde samo zezanja radi već kako bi ideje koje bend ima bile realizovane na najefektniji način. Izvrstan izbor pesama i izvrsna kolekcija za svakog ko voli tešku, sporu, drogiranu muziku:

 

https://laiglesiaatomica.bandcamp.com/album/iglesia-at-mica-tapes-1991-2016

 

Prijatan viskonsinski psihodelični stoner rok dobijamo posredstvom novog albuma benda Sleestak a koji ima sjajnu sliku jelena sa previše očiju na omotu i zove se Aeon. Album, ne jelen. Jelen se verovtano zove Živorad ili tako nešto muževno. Elem, Sleestak su ovde u vrlo sanjivom modu koji je meni neočekivano mnog prijao. Težak zvuk koji bend ima nije me pripremio za vrlo uzdržanu i nežnu muziku što mnogo više vremena provodi u psihodeličnim ambijentima nego što udara po rifovima i glasnoći. Lepo to bude, sa mnogo pametnog korišćenja klavijatura i suptilnim gitarskim teksturama. Pitam se šta bi bilo da je bend sve na kraju izmasterovao lepše, dakle manje „metalski“ a sa više dinamike. Imam utisak da bih ovaj album tada smatrao skoro pa remek-delom ali i ovako je vrlo prijatan za slušanje:

 

https://sleestak.bandcamp.com/album/aeon

 

Kingnomad iz Švedske su upravo izbacili album za Ripple Music i mada Sagan Om Rymden teško da je metal, ovo je lepa ploča „mirnijeg“ psihodeličnog roka. Dakle, ovde nema mnogo distorzija, gitarskih efekata i generalne pirotehnike već devet lepih, sanjivih pesama napisanih sa jasno bačenim okom prema kasnim šezdesetima i sedamdesetima i lepo odmerenim količinama bluza i progresivnije rok muzike u njihovom tkanju. Kingnomad imaju vrlo lep zvuk, dinamično miksovan i masterovan a što muzici ne samo daje dah i život već i patinu da se još autentičnije približi uzorima. No, bend je dovoljno dobar da ovo ne bude samo album rekonstruisanja tuđih radova i lepo se sluša sam za sebe:

 

https://ripplemusic.bandcamp.com/album/sagan-om-rymden

 

Mičigenski Bog Wizard ima ružnjikav, mračan zvuk računajući valjda da njihovom brendu stoner metala takav zvuk i lepo prija. Debi album, From the Mire pun je sporih, grubih pesama koje krše slušaoca težinom i u kojima je sirovo, ali melodično pevanje jedini tračak nekakvog svetla. Bend ima osećaj za dobar stonerski rif i sve je ovo zapravo sklopljeno sasvim fino, pa jedino zameram taj ružan zvuk koji malčice pravi prepreke potpunom užitku. Ali samo malčice. Nisu Bog Wizard loši uopšte:

 

https://bogwizard.bandcamp.com/album/from-the-mire

Takođe iz Mičigena dolaze Nekomata ali njihov album Roach Smoker je još ružniji, mada s jasnom namerom. Nekmata nisu stoner bend a nisu ni doom u užem smislu, mešajući u svojoj muzici noise, post rock, sludge i sve te neke slične žanrove za ultimativnu predstavu surovosti u kojoj ima mesta i za melanholiju ispod naslaga težine i distorzije:

 

https://nekomata.bandcamp.com/album/roachsmoker

 

 

Eternal Rot su Poljaci na stalnom radu u Ujedinjenom kraljevstvu a njihov poziv je doom death metal. I, eh… nije to nešto sjajno. Možda nisam dovoljno dobro raspoložen ali, album (EP? Ipak ima samo četiri pesme) Putridarium je kao da slušate Carcass na 16 obrtaja što je zanimljivo prvih pet minuta ali ostalih pola sata ne baš. Eternal Rot imaju poneki dobar rif ali generalno kompozicije su nemaštovite, monotone i dosadnjikave…. Ali eto…

 

https://eternalrot.bandcamp.com/album/putridarium

 

Zato Khemmis na EP-ju More Songs About Death Vol. 1 donose epsku doom metal obradu Misfits hita Skulls i ovo će vam razgaliti srce i dušu a onda možete da čujete i akustičnu verziju A Conversation with Death.

 

https://khemmis.bandcamp.com/album/more-songs-about-death-vol-1

 

 

Iznenađujuće mnogo mi se dopao debi EP kalifornijskih Anubis, a koji se isto zove – Anubis. Power metal koji ovaj kvartet svira svakako ima dovoljno melodičnosti i epske širine da se dopadne ljubiteljima Blind Guardian, ali Anubis su oštriji, žešći, par koraka bliži ekstremnom metalu i ovde ima zdrave thrasherske energije koja lepo dopunjava helouvinovske refrene i mejdnovske solaže. Svirački, Anubis su vrlo dobri i mada im je miks čist, on je i prebudžen, kako to kod power metal bendova već zna da bude. No, to ne uspeva da pokvari muziku koja je moćna, bogata i napaljiva u meri koji skoro da nisam osetio još od prvih radove Helloween. Anubis su moji novi heroji i na poslednjoj pesmi prilaze ozbiljno blizu Skelatoru:

 

https://anubis10.bandcamp.com/album/anubis

Finci Ensiferum imaju osmi album, Thalassic i mada ovo nije sasvim po mojoj meri, vredi mu posvetiti vreme ako volite njihov karakteristični zvuk. Kakav je to zvuk? Najbolje da preslušate Rum, Women, Victory, prvi singl sa ovog albuma kako biste izmerili nivo svoje naklonosti ka kombinaciji epskog folk metala, gusarske ikonografije i naginjanja ka ekstremnom metalu sa ljudskim likom. Ensiferum bez ikakve sumnje znaju šta rade na ovoj ploči i vidno uživaju u tom spoju kinematičnog folka i žešće, abrazivnije metal forme. Čizi je to, veoma, ali bend, ne treba propustiti da se ukaže, ume da napiše pamtlji kvazifolk, kvazisrednjevekovni rif i više puta mi je to izmamilo osmeh na bjelo lice. No, želja da se imaju i jare i pare, dakle, da se vozi i melodični deah metal i ultračizi power metal, sve u okviru iste pesme, meni često stvari tera predaleko u teritoriju kiča i mada mi je Ensiferum prijao, voleo bih da sjašu sa grede i okrenu se na jednu od dve strane i onda prikažu šta sve mogu da naprave bez trikova i šaranja. No, naravno, ima ljudi kojima će baš ovakav eklekticizam prijati i sigurno neću da im govorim da su u krivu:

 

https://ensiferum.bandcamp.com/album/thalassic

 

Whoa, Bob Nekrasov je snimio novi album pod svojim najpoznatijim pseuonimom, Rebel Wizard (videti ovde i ovde) i iznenađenje nije da je ovo dobra ploča – na to nas je Nekrasov navikao – već koliko uspešno Australijanac balansira između sobne, lo-fi ekspresivnosti i jedne ekspanzivnije, epske heavy metal teatralnosti. Prethodne ploče su bile nešto više nagnute u sirovom, sobnom, lo-fi smeru i mada Magickal Mystical Indifference nije neka ulickana i ispolirana, skupa produkcija, ovaj album nekoliko minuta uspeva da održi iluziju da se radi o „običnom“ heavy metal sadržaju. No, već u drugoj pesmi – raiseth up all those that be bowed down – Nekrasov u fullu ulazi u garažnu shoegaze teritoriju uspevajući pritom da i dalje drži muziku negde između blek metala i klasične heavy muzike, uspešno se otržući porivu da ovo postane puki blackgaze projekat. Ova osobenost Nekrasovljeve muzike bila je važan sastojak i prethodnih albuma, a na Magickal Mystical Indifference je ta lična, ekspresivna dimenzje još izraženija i sva ta buka i agresija koje se čuju, ali i tanane emocije koje promiču između naplavina distorzije, sve to su komadići duše koje Rebel Wizard otkida od živog tkiva i deli sa nama. Lepa, lična i ranjiva ploča:

 

https://rebelwizard.bandcamp.com/album/magickal-mystical-indifference

 

Ako ste osamdesetih slušali Enuff Z’nuff, jedan od milion bendova koji su se svrstavali u glam metal krilo našeg omiljenog žanra, verovatno ih pamtite po dobru jer je bend, dolazeći iz Ilinoisa, imao drugačiji zvuk od preovlađujuće kalifornijske škole. E, pa Enuff Z’nuff imaju novi album, Brainwashed Generation i ovo je iznenađujuće dobro. Mislim, malo je bendova koji su ovako pristojno ostarili. Naravno, Chip, basista i osnivač benda (i, gejmeri će se setiti, lik iz Guilty Gear) koji sada peva, nije neki vokalni akrobata ali pesme su vrlo dobro napisane i aranžirane sa lepim osećajem za nijanse ali i za dobar rif. Ovo nije posebno „heavy“ i bend je bliži glam rok nego glam metal predlošcima, no to stvarno nije neka zamerka. Prijala mi je doza kvalitetne komercijalne hard rok muzike u Sweet/ Slade pa i Queen maniru:

 

https://www.youtube.com/watch?v=-K5BwFkAggw&list=PLBzBwYhHpqLJTCSYUjRqt9euq0lQhlqW9

 

Švicarski thrash metal veterani Poltergeist su se posle 23 godine pauze 2016. godine vratili u život albumom Back to Haunt a kako je to prošlo dosta dobro, evo ih opet. Feather of Truth je peti album ekipe koja je započela još polovinom osamdesetih pa je i muzika na albumu veoma ’80s u suštini, ali sa do brilijantskog sjaja izbrušenom tehnikom, odličnom produkcijom i povremeno lepim idejama koje treba da osveže nešto što je ipak pre svega re-kreacija dobro poznatog stila. Poltergeist su tako negde u istoj klasi sa Overkill i Assassin, recimo, čiji su recentni albumi uglavnom vrlo dobri i mada ne inoviraju u nekom smislenom pogledu, nisu samo neinspirisana prosviravanja džemova sa proba. Pesme na Feather of Truth umeju da potraju jer se bend trudi da aranžmane razvije koliko je moguće a da se očuva rokerski, trešerski senzibilitet i da se gazi napred solidnim tempom. Negde je to uspelije, negde malo manje ali ploča ima šarma, posebno sa pevanjem Andréa Griedera koje nije IDEALNO ali ima karaktera i neke neočekivane ranjivosti. Meni uglavnom vrlo prijatno:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Qp2i79dM62w&list=OLAK5uy_npq4bFh7NugZhvt0xHPVE_dEcjZhiPlRA

 

Decadence iz Kanade su jedan od milion bendova sa ovim imenom a na svom, pretpostaviću prvom albumu, takođe Decadence, sviraju dopadljiv, organski thrash metal koji me prilično podseća na Sacred Reich. Decadence imaju rokerski, opušten pristup thrash metalu sa dosta šmeka i gruva i mada umeju i da zakucaju, najbolje se osećaju u srednjetempaškim pesmama dobrih rifova i karakterističnog pevanja. Album jeste malko podugačak za ovo što nudi ali Decadence se nisu izbrukali.

 

https://decadence13.bandcamp.com/album/decadence-2

 

Čileanci Slavery proslavljaju tridesetogodišnjicu postojanja albumom genocide After the War koji izlazi prvog Avgusta i… mada imam poštovanja za njihove sede glave, ovo je tek probavljiv album. Slavery sviraju dosta starinsku formu thrasha, u skladu sa svojim godinama i mada ima tu lepih rifova i sviđa mi se zvuk koji nije ispeglan u crticu u masteringu, bend nema preterano inspirisane pesme. Deset lakih komada na ovoj ploči više zvuče kao da bend džemuje i isprobava rifove a da će finalne forme pesama biti tek dosegnute. Ima tu mnogo vrlo solidne sviračke tehnike u ponudi, da se razumemo, ali pesme bi trebalo da budu uzbudljivije.

 

https://slavery-chile.bandcamp.com/album/genocide-after-the-war

 

Prijedorski Futurephobia su solidni na prvom albumu, Last Rites. Koji doduše ima samo pet pesama pa skoro da i nije album, nego EP, ali nije važna klasifikacija. Futurephobia imaju čist i dosta kvalitetan zvuk, sa pristupom thrash metalu koji vuče na rane i srednje devedesete (Rapid Force mi prvi padaju na pamet, recimo), pristojnim urlajućim vokalom i ambicijom da pišu pesme od šest i sedam minuta. I, mislim, ide im. Ovo je ionako namerno da ima i malo old school death metal šmeka pa odmeren tempo i mračniji rifovi u tome dobrto uspevaju. Vrlo pristojan debi:

 

https://futurephobiabh.bandcamp.com/album/last-rites

Generalno slabo trošim  instrumentalne metal albume, sve te „shred“, „djent“ i „mathcore“ploče koje prave usamljeni nerdy muškarci za druge nerdy muškarce (iako sam, jelte, i sam nerdy muškarac) ali potrošio sam EP Synthetic Kazahstanskog projekta Check the distortion bez mnogo kajanja. Ovaj čovek sebi kači tragove poput Nu Metal i Groove Metal, pa čak i Metal Core, ali meni su ove četiri pesme pristojan trešerski instrumentalni metal sa odličnom produkcijom i generalno dobrim songrajtingom. Naravno, ima tu gruva, ali ko ovde ne voli gruv? Simpatično:

 

https://checkthedistortion.bandcamp.com/album/synthetic

 

Brutalni sludge metalci Inter Arma su već više puta razuzdano hvaljeni u ovim pregledima (recimo ovde i ovde) i to nije bilo bez razloga. Novi album, Garbers Days Revisited, služi da se proslavi deset godina diskografske aktivnosti pa su ričmondski metalci sebi dopustili ploču na kojoj obrađuju neke sebi drage pesme. Raspon je ovde zastrašujući, od Princeove Purple Rain pa do Neila Younga i Husker Du. Album, za početak, otvara sedmoninutna obrada (i to, što bi rekli naši prijatelji Kurz und Klar – francuska obrada) Ministryjeve Scarecrow, čisto da se menidžuju očekivanja i Inter Arma pristupaju tuđim pesmama bez želje da kompromituju svoj brutalistički zvuk. Zato i jeste interesantno čuti ih kako obrađuju Youngovu Southern Man (fenomenalno), ali i Purple Rain. Tu je i kaver jedne od najnapaljivijih Nine Inch Nails pesama ikada (March of the Pigs) koji me je teleportovao direktno u devedesete da se malo setim te energije, tu su Cro-Mags sa Hard Times, tu je Venom (In league with Satan) i Tom Petty (Running Down a Dream) ali The Girl Who lives on Heaven Hill je svakako najveći test originalnosti jer ovu pesmu nema ko nije obradio (uključujući mene). Inter Arma Huskere sviraju u maltene grindcore maniru i ovo je vrlo lepo:

 

https://interarma.bandcamp.com/album/garbers-days-revisited

 

 

Malezijski trio Tormentor na promo fotki slika se, umesto sa pivčugom u rukama – sa energetskim pićem i to nam govori sve o njima. Naime, da su deca na svom mestu. EP Blasting Torment nije baš neko otkrovenje ali daje četiri pesme prostačkog thrashcore zvuka stare škole sa vrištavim vokalom i najprostijim rifovima na svetu. Spoj pank drčnosti i metal discipline je davao i bolje albume u istoriji ali ovo je slušljivo:

 

https://tormentorftwt.bandcamp.com/album/blasting-torment-ep

Joshua Doss  iz Nju Džerzija je ozbiljno talentovana individua. Njegov album, Depths, snimljen pod pseudonimom (or is it?) Doss je, pa, odlična ploča čak i pre nego što uzmete u obzir da ju je napravio jedan čovek i da sve pare daje u dobrotvorne svrhe. Depths je smešten na udobnom mestu između tehničkog death metala i agresivnog thrasha i sem malo pretvrdo spakovanog mastera nemam šta da mu zamerim. Ovo je tehnički impresivna ali i muzika sa dušom koja svoj odabrani stil ekstremnog metala koristi za ekspresionističke kompozicije koje su raznovrsne i koriste puno dobrih ideja i tehnika, ali su i uglavnom odlične. Vrlo impresivno:

 

https://1doss.bandcamp.com/album/depths

Dobar debi album za lasvegasovski SpiritWorld koji spaja death, thrash i malo hardcore punka za zapaljivu i zabavnu smešu na ploči koja se zove Pagan Rhythms. Ovo je pomalo sobno, da se mi razumemo – bubanj zvuči naglašeno programirano, recimo – ali ima srce a i osećaja za po koji gotivan slejerovski rif. SpiritWorld uspeva da poveže razgovetnost klasičnog thrasha sa malo death metal divljačnosti i to daje album koji prija da se zavrti više puta:

 

https://spiritworldprophet.bandcamp.com/album/pagan-rhythms

 

A tu nam je i novi Voivod EP. The End of Dormancy ima tri pesme ali dve su zapravo studijska i koncertna verzija naslovne pesme, no dobra vest je da je ovo sjajan, tipično voivodovski ekspanzivan progresivni metal koji uspeva da istovremeno bude sasvim udaljen od tipičnih metal predložaka i žanrovskih alatki, ali i nedvosmisleno i ponosito – metal. Aranžman je impresivan, sa sjajno uklopljenom duvačkom sekcijom i jednom smirenom ali epskom atmosferom koja pogotovo dolazi do izražaja u živoj verziji. Tu je i živa verzija više od trideset godina stare The Unknown Knows i ona i dalje zvuči fenomenalno. Voivod ne znaju da razočaraju:

 

https://youtu.be/Mw0GEbIKDQ4

Portugalski Wanderer sebe na svom debi albumu, Awakening Force, reklamira rečima „full of epic speed metal, played the old-school way“, a što valjda tako mora jer album počinje nežnim folk uvodom od seamdeset sekundi pastoralnih melodija i mekanih sintisajzera. Kada bend onda grune, shvatite da u ovom slučaju „the old school way“ podrazumeva zapravo visok nivo razgovetnosti. Speed metal je ovde tek par koraka udaljen od pank roka i Motorheda i Wanderer, mada sviraju dovoljno oštro, zapravo preferiraju melodije i višeglasje nad vriskom i grgotanjem. Ali to im vrlo dobro leži. Bend zvuči zaista old school, sa jasnim dugovima Znowhiteu ili Razoru ali i sa jednom čizi i kul heavy meal komponentom u svemu. Nije za ljude koji u metalu traže egzistncijalnu filozofiju i nihilizam, jete za nostalgičare i ljdue koji se nasmeše kad čuju razgovetnu, prozračnu produkciju i simpatičan latino-naglasak.

 

https://wanderersteel.bandcamp.com/album/awakening-force

 

Ove nedelje mi uši nešto osetljive – sigurno od mnogo rada – pa sam mnoge albume preskočio zbog preglasnog masteringa, ne uspevajući da se uključim u muziku. No, Omens of War, debi švedskog sastava Morphetik je uspeo da prođe šibu unatoč nemilom masteru. Jer, u pitanju je thrash metal baš po mojoj meri, nadrkan, blizak panku koliko i metalu, prostih, kratkih i jurišnih pesama koje imaju rifove što zvuče kao ubrzani Motorhead i jednu generalnu sirovost koju ne treba mešati sa sviračkom nekompetencijom. Odlično je ovo i da se malo lepše izmasteruje, moglo bi odmah da se ženi:

 

https://morphetik.bandcamp.com/album/omens-of-war

 

Unstoppable Evil iz Alabame na svom prvom, i istoimenom, EP-ju zvuče mnogo bolje nego što sam očekivao. Mislim, u startu ovo deluje kao najava za sobni thrash metal ali bend je snimao u pravom studiju, sa pravim instrumentima i ima u ove tri pesme interesantnih pogleda na thrash sa harmonski originalnim gestovima i odličnim osećajem za to šta je dobar thrash rif. Problem? Pevanje! David Bird peva kao da je u Cannibal Corpseu cirka Tomb of the Mutilated i mada su ti hrskavi death vokali sami za sebe lepi, deluju jako monotono uz muziku koja to nije. Ali to na stranu, lep debi:

 

https://unstoppableevil.bandcamp.com/album/unstoppable-evil

 

 

Sirov, neprskan ali simpatičan deaththrash stiže nam iz Brazila na EP-ju Pesadelo da Realidade u izvedbi dvojca Cihoze, a koji je zapravo jednočlani projekat Igora Gomesa sa sešn bubnjarem. Već kad vidite nadimke dvojice junoša – Skullthrash i Stringbreaker, jelte – znate da ovo ima da kida i samo je pitanje na koji stranu će da kida. E, pa, ovo je sjajan, jednostavan i zapaljiv deaththrash koji maltene mogu da sviraju deca u obdaništu jer podrazumeva samo učenje par hvatova na gitari i njihovo ritmičko ponavljanje preko brzog keca. Ali dobri bendovi u ljudskoj istoriji umeli su od ovoga da naprave divotu i Cihoze se meni upisuju u društvo, recimo, Merciless, ranih Bloodbath (domaćih) pa i Mortuary sa svojom ogromnom energijom i dobrim stavom. Naravno da ovome treba peglanja, pesme su možda predugačke i prejednostavne za ono što nude, ali, opet, SNAŽNE su, iskrene i neposredne a kako bend baštini i ideju sociopolitičke osvešćenosti za svoj grubi deaththrash meni ne ostaje ništa drugo nego da ovo svesrdno preporučim za konzumaciju:

 

https://cihozedeathmetal.bandcamp.com/album/pesadelo-da-realidade

 

 

Nekrofilth iz Denvera na demo snimku Worm Ritual treskaju prljav, lo-fi ekstremni metal koji ima elemente i death i thrash i black pravaca, i panka ali zatim i ubacuje jednu obradu Motorhead kako bi uravnotežili celu smesu. I to funkcioniše. Ovo jeste sirovinčina, ali sirovinčina koju rade ljudi sa znanjem o stilovima koje spajaju, a bez ambicija da to bude „komercijalno“:

 

https://nekrofilth.bandcamp.com/album/worm-ritual-4track-demo

 

Britanski Decrepid sviraju death metal koji je istovremeno i tehnički veoma dobar, ali i nekako konzervativan. Album Endless Sea of Graves je, reklo bi se, izgrađen na inspiraciji pruženoj od strane Amerikanaca, možda Monstrosity, možda Immolation, i vrlo je korektan u aproprijaciji njihovih stilova umeću muzičara iz Londona. Nisu ovo ni loše napisane pesme i bend ima i dobar zvuk, ali istovremeno, izrazito mu fali avanturizma i Endless Sea of Graves se zadovoljava time da svira „stil“ i da ne talasa mnogo izvan toga. Što, naravno, ponekada ume da bude sasvim dovoljno pa je ovo meni bila prijatna ploča:

 

https://decrepid.bandcamp.com/album/endless-sea-of-graves

 

 

Tehnički death metalci Inducing Terror, iz Tampe, pauzirali su više od deset godina da bi nam se vratili eponimnim EP-jem. Ovo je ploča koja ne menja bogznašta u tech-death krajoliku ali podseća na primat koji je Florida istorijski imala u death metal areni i donosi pet pesama kvalitetene i glasne death metal svirke u prepoznatljivom stilu. Nažalost, EP je i primer kako ne treba miksovati i masterovati ovakvu muziku, sa natrpanim zvukom, gde dominiraju bubnjevi a gitare se guše u distorziji. Srećom, Inducing Teror pišu dovoljno dobre pesme da mi ovo nije bio dilbrejker i u EP-ju se može časno uživati:

 

https://inducingterror.bandcamp.com/album/inducing-terror-2

 

Ischemia iz Arizone na svom prvom (?) i istoimenom EP-ju pružaju četiri pesme prilično generičkog brutalnog death metala ali meni to nekako bilo simpatično. Bend se ne pravi da je pametniji nego što jeste, kombinuje zapaljive rifove i brutalne blastbitove sa šaljivim semplovima i to sve brzo proleti i prija ušima. Sem užasnog mastera, naravno.

 

https://ischemia1.bandcamp.com/album/ischemia

Finski trio Skeletal ima solidan drugi album old school death metala, nazvan Bitterness and Burning Hatred. Finci postoje više od deset godina (mislim, ne Finci kao pojava, nego ovaj bend) pa se u muzici čuje zrelost i kolometraža, a posebno je lepo da ovo nije uobičajeni Grave/ Autopsy kombo na kakav refleksno pomislimo kada se priča o modernim old school death metal bendovima, već nešto malo maštovitije. Skeletal imaju dosta svetao zvuk i interesantne ideje sa rifovima i harmonijama koji znaju i da izlete izvan uobičajene death matrice (slušajte Lower than Filth) a gde onda zvonak bubanj i bas i jake ali ne prebudžene gitare tvore odličnu, zdravu muzičku sliku. Na sve dolazi generalno usmerenje benda koje uzima za osnovu Pestilenceov stil ali ga ne tretira kao readymade rešenje već kao lansirnu rampu i, moram da priznam, do kraja mi je Bitterness and Burning Hatred veoma prijao:

 

https://www.youtube.com/watch?v=LA2AuQfhNxk&list=OLAK5uy_kljgiQ_t6OgTKV55Wv-lbfbpvumUNYyro

 

Italijani, Agony Face se na svom prvom EP-ju mnogo pale da su izmislili progresivni death metal, bacajući unaokolo epitete poput „nadrealistički“ i objašnjenja poput „strukture zasnovane na zlatnom preseku i harmonije bazirane na pitagorejskim pravilima“. Ajde. No, IV Time Totems, je sasvim solidna ploča sa, nagađate, četiri pesme koje kombinuju tehnički death metal i, pa, druge pristupe. Koji nisu toliko egzotični i napredni koliko Agony Face misle ali bude to okej za slušanje. Produkcija, doduše, nije po mom ukusu ali sve odaje utisak ozbiljnosti:

 

https://agonyface.bandcamp.com/album/iv-time-totems

 

Kolumbijski Abysmal Domination se jako trude da na svom prvencu, Críptica manipulación omnipresente svoj inače dosta generički brutal death metal oplemene i obogate možda i pomalo ekscentričnim idejama. To su uglavnom neočekivano predugački rifovi i iznenađujuće durske harmonije, praktično kako neko poput mene (dakle prost, naivan čovek) zamišlja da se „progresivizuje“ pesma, ali bend u suštini ima zdrav zvuk i energiju pa to na kraju ispada dosta simpatično. Ovo nije upeglan death metal kao izašao sa fabričke trake, ali nije ni nekakav garažni album već je na dobrom mestu u sredini i lepo se sluša:

 

https://abysmaldomination.bandcamp.com/album/criptica-manipulacion-omnipresente-2

Prvenac venecijanskih Stench of Profit izašao je još 23. Juna, ali vredi da se ovde pomene jer ovaj trio raznospolnih Italijana nudi tehnički impresivan, a opet ne prekomplikovan grindcore. Iako nazvani po pesmi Brutal Truth, Venecijaneri su bliži skandinavskoj školi sa jasnim odjecima Nasum u svom zvuku. Ovo su kompaktne pesme, mahom kraće od dva minuta, pa ne pričamo o spastičnom grajndu sa minimalnim sviračkim skilovima već o nešto „metalnijoj“ ponudi, sa složenijim aranžmanima. Ipak, u prvom planu je blastbit i dobro pevanje, te distorzirani vatromet raspložene gitaristkinje Lori.

 

https://lethalscissor.bandcamp.com/album/no-place-to-hide

 

Holandski Vulcan Tyrant je upravo objavio Vulcanic Collection za Horror Pain Gore Death Productions i ovo je kolekcija raznih demo snimaka i splitova koji predstavljaju blackened speed ekipu u raznim fazama rada. Većina tih faza je prilično lo-fi ali Vulcan Tyrant se dobro osećaju sa sirovom produkcijom i u krš miksevima, izvlačeći svoj zli, abrazivni zvuk pravo iz želuca i gađajući među oči. Ako volite kasetni, garažni metal koji ne jebe trendove i dolazi prema vama bez ikakvih posebnih zahteva, Vulcan Tyrant ga isporučuju bolje od većine no-fi bendova po bandcampu.

 

https://hpgd.bandcamp.com/album/vulcanic-collection

Kad bend ima sufiks (sufiks??) „ectomy“ u imenu, šanse da je u pitanju slamming death metal su velike. Kada vam kažemo da je Esophagectomy novi projekat danskog kralja slema, Mikkela Sørensena, gde je za pevača uzeo svog najboljeg prijatelja, Emila Paaskea Sielemanna, stvari su jasne. A Noxious Cumulation of Tools for Auditory Extermination je EP pet pesama sastavljenih praktično isključivo od slemova, sa samo povremenim bržim izletima da se udari punktuacija, nameran da slušaoca ubaci u lavirint gruva i tripovanja i da ga odande ne pušta šesnaest i po minuta. Naravno, Sørensen se na takvoj teritoriji oseća kao kod kuće pa je ovaj EP prijatna ponuda ali moram da kažem da se ovde ipak ne čuje pažljiv, minuciozan pristup komponovanju pesama i kreiranju prirodnih krešenda kao na albumima njegovog glavnog projekta, Guttural Slug. No, ako ste u onoj grupi ljudi kojima se poslednji album Sluga nije dopao, između ostalog zbog „čistijeg“ vokala, Sielemannov rad na ovom albumu će vam biti po meri, sa mnogo „uvlačećih“ tehnika i generalnim tretiranjem glasa kao puke teksture.

 

https://brutalmind.bandcamp.com/album/a-noxious-cumulation-of-tools-for-auditory-extermination

 

 

Konačno, nedelju metala impresivno zaokružuje – ko drugi do 20 Buck Spin! Sve pare su mi uzeli! Pensilvanijski izdavač je ove godine nanizao impresivnu nisku fantastičnih albuma i ne namerava da stane pa je dugo najavljivani istoimeni i prvi album teksaških Skeleton pred nama i ovo je još jedan primer kako bend svira za ovog izdavača već karakterističan zvuk, a da unutar njega ima sasvim osoben karakter. Skeleton su mlad bend ali imaju jasnu sliku o tome gde u metal krajoliku žele da se poziciniraju. I to je negde na mestu gde bi se Venom, Motorhead i Celtic Frost sreli u kafani i posle takmičenja u opijanju odlučili da pokušaju da sviraju death metal. Čime hoću da kažem da je, iako nominalno old school death metal, Skeleton jedno od najpankerskijih izdanja 20 Buck Spin. Mislim, kada ste poslednji put čuli album ekstremnog metala na kome nema duplog bas bubnja? Skeleton svom metalu pristupaju veoma ležerno, kreirajući memorabilne rifove i oko njih gradeći kratke, upečatljive ali istovremeno skromne pesme. Nema ovde komplikovanih progresivnih aranžmana kao kod kolega VoidCeremony koje smo zapenušano hvalili pre koji tjedan, Skeleton su bend koji voli da nađe moćan rif i stavi ga u centar pesme, gradeći male skulpture u počast dobre gitarske teme i podređujući većinu ostale muzike njenom veličanstvu. Ovo dobro radi  jer Skeleton sviraju razoružavajuće jednostavno. Ne nekompetentno ili primitivno, ali njihov pristup metalu je osvežavajuće prost, sa razgovetnim zvukom, aranžmanima koji potenciraju moć rifa, ekspresivnim ali nenametljivim pevanjem i uslužnim ritmovima, bez komplikovanja. Sve to jako dobro funkcioniše na gomili jer bend razume šta je najvažnije u njihovim pesmama i ide na to da sve što su u kompoziciju ubacili bude u službi jake gitare. Utoliko, ovo je istovremeno i veoma pankerski i veoma metalski, kao da Amebix i Deviated Instinct džemuju sa ranim Death. Pitanje je kakav će drugi album Skeletona biti, jer ovaj prvi se vozi na maltene perfektnom koktelu spontanosti, naivnosti i usredsređenosti na temu, bežeći od komplikacija i pružajući izvrsne atmosfere i ne znam može li se munja u proverbijalnoj boci napraviti dvaput, ali danas i ovde, Skeleton su sjajni.

 

https://listen.20buckspin.com/album/skeleton

One thought on “Mehmet Metal Mejhem: Nedeljni metal pregled 11-07-2020

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s