Pročitani stripovi: SUPER SENTAI – Himitsu Sentai Gorenger

Pre par nedelja je, po prvi put na Engleskom jeziku objavljena kolekcija manga radova u okviru franšize SUPER SENTAI – Himitsu Sentai Gorenger, naslova koji, pošto živimo u budućnosti, ni za to američko izdanje nije preveden na Engleski. Prevod, a koji bi približno bio Super Battleteam – Secret Battleteam Five-Ranger možda ne bi zvučao dovoljno „japanski“ današnjoj publici koja kupuje mange u Americi, a pogotovo čitateljstvu izdavača Seven Seas Entertainment koji je već deceniju i po specijalizovan za mange i light novel prozu iz Japana. A što je pomalo ironično jer su Himitsu Sentai Gorenger, posle zavidnog uspeha koji su postigli na televiziji u Japanu, do Amerike – i nas ostalih – došli, kroz nekoliko posrednika, kao „amerikanizovana“ verzija televizijskog šoua pod nazivom Mighty Morphin Power Rangers. Popularni tokom devedesetih i kod nas, Moćni rendžeri su za mnoge gaiđine bili prvi, pa makar i pozapadnjeni, okušaj „tokutatsu“ žanra, odnosno žanra „specijalnih efekata“ i kao takvi su lansirali ne jedno interesovanje mladih i neformiranih ličnosti za japansku popularnu kulturu, koji će nešto kasnije kulminirati konvencijom/ hepeningom/ festivalom što ga danas znamo kao Japanizam. Mislim, ne tvrdim da se može povući direktna linija od Moćnih rendžera do Japanizma, da me se ne shvati pogrešno, ali da ima veze jedno s drugim, prilično sam siguran da ima.

SUPER SENTAI – Himitsu Sentai Gorenger rad je mangake po imenu Shotaro Ishinomori (odnosno, ako ćemo „pravilno“, Ishinomori Shōtarō) a koji spada u sam vrh „glavnih“ manga autora u celokupnoj istoriji žanra. Rođen 1938. godine, kao Onodera Shōtarō, ovaj će talentovani crtač i pripovedač svoje ime prvo promeniti u Ishimori Shōtarō a zatim, 1986. godine, ispravljajući grešku u pisanju koju ga je mrzelo da ispravi tri decenije, dodati katakana simbol za slog „no“ i konačno poneti ime po kome ga najbolje i znamo.

Ishinomori je bio ekstremno marljiv i prolifičan autor, ostavljajući u dugačkoj karijeri iza sebe više od sedam stotina različitih naslova, i to samo u medijumu stripa, držeći još uvek, više od dvadeset godina posle smrti, Ginisov rekord za „najviše stripova koje je objavio jedan autor“. No, mnogi od ovih radova su dalje adaptiranu u uspešne Anime serijale, tako da je njegov rad i uticaj u industriji zabave generalno, gotovo nemerljiv. Izuzetno nadaren za crtanje još od rane mladosti, Ishinomori je sa jedva 12 godina poslao svoje radove na konkurs magazina Manga Shōnen, a što je dovelo do toga da je već 1951. godine dobio svoj prvi profesionalni angažman, radeći kao asistent na Astro Boyju, mangi koju je  kreirao najvažniji mangaka u istoriji Japana, Osamu Tezuka. U svom uvodniku za ovu kolekciju, priređivač podseća da su Tezuku u Japanu proglasili „Kumom Mange“, ali da su za Ishinomorija rezervisali ne manje prestižnu titlulu – Kralja Mange.

Ishinomori je radio u ogromnom broju žanrova, isprva se baveći stripovima za devojčice i varijacijama na radove Artura Konana Dojla i Edgara Alana Poa, ali kasnije radeći i adaptacije Dnevnika Ledi Četerli, pa Orvelove Životinjske farme, te strip-verzije priča prestižnih japanskih autora žanrovske fantastike kao što su bili Shinichi Hochi i Kōbō Abe. No, njegov glavni prodor došao je tokom šezdesetih godina sa ulaskom u modernije žanrovske vode. Uspeh tokutatsu filmova, pogotovo onih sa Godzilom u glavnoj ulozi iz pedesetih i šezdesetih godina razgoreo je interesovanje publike za naučnofantastične, futurističke i superherojske koncepte, dok je sa druge strane podžanr modernog špijunskog akcijaša, koji je u bioskopima epitomizovao James Bond, kreirao potražnju za osobenom kombinacijom intrige, konspiracije i akcije, pa je Ishinomori 1964. godine, par meseci pre nego što će u Americi krenuti Man from U.N.C.L.E. izbaciti na tržište mangu Cyborg 009, rani primer japanskog futurističkog „tehnotrilera“ sa kiborzima u glavnim ulogama i ostvariti zavidan uspeh sa adaptacijama za bioskop, televiziju i radio.

Jedan od najpoznatijih Ishinomorijevih radova je svakako „Maskirani jahač“, odnosno Kamen Rider, akciono-špijunski triler o maskiranom šmekeru na motoru, nastao kao razrada motiva koje je Ishinomori postavio u Cyborg 009 i svojoj drugoj uspešnoj mangi, Kaiki Romanesque Gekiga Skull Man, koju je preuzeo od drugih autora a bila je zasnovana na konceptima japanskog autora misteriozne proze sa najlegendarnijim pseudonimom u istoriji pseudonima – Edogawa Ranpo. Kamen Rider je imao relativno skroman manga-život ali je transformisan u monstr-hit na televiziji sa originalnom serijom koja je krenula 1971. godine – još dok je manga izlazila – a zatim sa nastavcima, spinofovima i ributovima koji su se nastavili tokom cele decenije i do duboko u osamdesetim godinama.

No, Ishinomori je bio praktično radoholičar pa je već polovinom sedamdesetih gledao kako da reciklira ideje kojima se opsedao već godinama na svež i, naravno, nadao se, komercijalan način. Super Sentai – Himitsu Sentai Goranger je nastao kao sažimanje mnogih motiva iz Cyborg 009 i Kamen Ridera, kulminirajući u timu od pet maskiranih, kostimiranih boraca za pravdu što vode rat protiv supertajne organizacije sa agendom svetske dominacije i započeo svoj televizijski život 1975. godine, a Ishinomori je, pošto valjda nije znao šta će sa sobom, pokrenuo paralelno i ne jednu nego dve mange po motivima serije.

Da bude jasno Super Sentai – Himitsu Sentai Goranger je u velikoj meri bio hladno i proračunato komercijalan rad, koliko je bio i kreativan, nadahnut produkt Ishinomorijeve mašte. Umesto kiborga iz Cyborg 009, glavni junaci su ovde bili „normalni“ mladi ljudi a što je povećalo mogućnost identifikacije kod gledalaca. Umesto jednog maskiranog macana iz Kamen Ridera ovde smo dobili pet maskiranih likova – jedan od njih je bila devojka – svako u posebnom oklopu različitih boja, sa posebno dizajniranim šlemom na glavi. Ako je Kamen Rider prodavao mnogo igračaka i akcionih fogura, sigurno je računao Ishinomori, Gorengeri imaju šanse da prodaju petostruko više.

Naravno, televizijski šou je bio uspešan, izrodio saradnju sa Marvelom u Americi i danas se smatra utemeljujućim radom za „super sentai“ podvrstu tokutatsu produkcije, a Ishinomori je u kasnijim radovima varirao motive ove serije na različite načine. Kada je Haim Saban ranih devedesetih godina prošlog veka „kreirao“ Moćne rendžere*, serija je – bukvalno – rađena tako da su mnogi akcioni/ borilački delovi svake epizode uzimani direktno iz japanskog izvornika a onda su oko njih dosnimavane američke verzije zapleta i dijaloga sa američkim glumcima. I tada je to delovalo bizarno i pomalo parodično, ali Moćni rendžeri su izdržljiva franšiza što valjda potvrđuje i BOOM! Studiosov strip-serijal koji se solidno prodaje poslednjih pet godina, uz učešće prestižnih autora kao što su Kyle Higgins ili Dan Mora.

*priča je da je krajem osamdesetih bio u Japanu na službenom putu i da se na hotelskoj kablovskoj televiziji toliko vrtela repriza Super Sentaija da je Saban postao opsednut konceptom, pogotovo raznobojnim kostimima protagonista

Dobro, ali hajde da kažemo sada i reč-dve o manga-kolekciji SUPER SENTAI – Himitsu Sentai Gorenger koja je, posle svega, eto, tek u 2021. godini prvi put donela pred anglofonu publiku Ishinomorijevu manga-adaptaciju televizijske serije od koje je nastala popularna američka televizijska serija…

Kako rekosmo, autor je paralelno radio dva manga serijala sa istim protagonistima – jedan nedeljni, u magazinu Weekly Shonen Sunday i jedan mesečni u magazinu Shogaku Gonensei. Oba se nalaze u ovoj kolekciji i mada je crtački stil praktično identičan – signalizirajući da se radi o materijalu namenjenom manje-više istoj publici – razlike u zapletima su zanimljive.

Nedeljna manga rađena je praktično kao strejt adaptacija telvizijske serije, prateći prvu sezonu prilično verno. U njoj pratimo mladića Cujošija, veštog karatistu koji se veoma iznenadi kada njegov otac, inače učitelj karatea i vlasnik dođoa u kome na početku gledamo kako Cujoši vežba, pokaže da ima veze sa svetom internacionale kontra-špijunaže i anti-terorizma. Pošto je ovo strip za mladu publiku, ovo otkriće dolazi uz bogato aranžiranu, dugačku akcionu scenu gde se testiranje kostima i šlema što ih Cujoši dobija od oca pretvara u esktravagantnu superherojsku akciju koja prevazilazi puke borilačke veštine. Cujoši, iznenađen i malo uvređen što mu otac planira karijeru špijunsko-antiterorističkog superheroja a nije ga ništa pitao, nažalost menja odluku kada je već kasno, a otac pada kao žrtva misterioznog zločinca koji nosi masku nalik na lobanju kako bismo znali da je zao,* i postaje deo – doslovno – šarenog tima koji leti unaokolo u futurističkoj „pokretnoj bazi“ i bori se protiv „Armije crnog krsta“ što se zarekla da zavlada svetom po svaku cenu.

*i usput se podsetili da Ishinomori ne voli da se tek tako ratosilja dobrog dizajna, mada je istina i da ovaj „skull man“ nije identičan kao onaj iz Kaiki Romanesque Gekiga Skull Man, ali se kasnije u Super Sentai recikliraju neki elementi njegovog zapleta

Nedeljna verzija ove mange je nabijena akcijom i ne polaže previše na zaplet. Ishinomorjeve karakterizacije su brze, grube, ali i ikoničke i sa sastavom tima koji ima zaista upečatljivo različite likove, sasvim drugačijih frizura, fizionomija i građe on je svakako utemeljio način na koji će kasniji slični radovi na televiziji i u stripu graditi svoje identitete. Pravljen kao kombinacija akcije, drame i malo komičnog predaha ovaj strip mlađoj publici daje simpatične koncepte kao što su skrivanje glavnog štaba Gorengera u kari-restoranu, svemogući naučnik kao vođa iz senke, ali joj onda nudi i raskošnu akciju. Ishinomorijevo kadriranje i tempo pripovedanja, korišćenje kontrasta ili vertikalnih kadrova da stilizuje akciju i da joj dodatni energetski naboj su stvar za  akademije. A tu je i baja u samurajskom oklopu koji jaše robotskog konja. I taj konj, u odsudnom trenutku, iz usta izbacuje rakete. Da sam ovo video sa deset godina verovatno bih dan-danas plakao što mi nisu kupili takvog konja.

Ovaj serijal ima i lepo postavljenu dramu u tome da Gorengeri imaju i krticu u sopstvenim redovima, a da se radi, naravno, o vrlo bliskom prijatelju jednog od njih pa su tu i dramatične scene emotivnih dijaloga i ukrštanja svetonazora i životnih filozofija, te strip ima i sasvim lepo odmerenu didaktičku dimenziju. A posle dobije i robotskog dinosaurusa koji izlazi iz okeana i poruši pola grada. Ishinomori je zaista mislio na sve. Kralj.

Mesečni serijal koji je išao u četiri nastavka od Aprila do Jula 1975. godine je zanimljiv jer, iako se u teoriji, uklapa u „glavnu“ priču i može se zamisliti da su ovo „ostale“ avanture istog tima, on zapravo ima nešto drugačiji ton i uvod koji uspostavlja sopstveni kontinuitet, dajući nam drugačiji „origin story“ za Cujošija. Ovaj serijal je, dakle, iako takođe namenjen mladim čitaocima, nešto zreliji, sa srazmerno mračnijim tonom u početku i intrigom koja priziva motive zapleta Kaiki Romanesque Gekiga Skull Man i nešto više akcentuje triler a nešto manje akciju. Akcije, naravno, ima, ali ovaj serijal više polaže na pripremu terena, bondovsku atmosferu misterije i ucene, možda čak i paranormalne dimenzije, i mada se razrešenje prve priče dobija kroz, razume se, atraktivnu akciju i lasere, druga priča, u četvrtoj, poslednjoj epizodi je više detektivska misterija nego superherojski akcijaš.

Srazmerno kratka, ova kolekcija pokazuje da je veliki uspeh Super Sentai serije na televiziji podrazumevao i satelitske produkte koji nisu nužno imali jednako utemeljujuću težinu, ali i demonstrira Ishinomorijev vrhunski talenat za dinamiku, akciju ali i besprekorno efikasno pripovedanje. SUPER SENTAI – Himitsu Sentai Gorenger nije ni slučajno najvažnija ili najdublja manga koji ćete ikada pročitati, ali jeste bitan i interesantan momenat u karijeri jednog od najvažnijih autora u ovom medijumu pa, se, molim, izvolite poslužiti.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s