Pročitani stripovi: Destroy All Monsters: A Reckless Book

Čitajući Destroy All Monsters: A Reckless Book, treći grafički roman u serijalu Reckless sam, doslovno, zastajao svakih nekoliko strana da sebi kažem koliko UŽIVAM čitajući, da se divim pojedinačnim crtežima i, generalno, da usporim čitanje što više mogu kako bi mi ova priča od nekih stotrideset strana što duže potrajala. Nisam jedini, recimo, na zadnjoj korici imamo citat nedavno hvaljenog Joea Hilla koji kaže da Sean Phillips i Ed Brubaker rade najbolji posao svog života i poredi Reckless sa ključnim radovima Travisa McGeea i najboljim pričama Richarda Starka, tvorca kultnog Parkera.

Reckless je jedan od VRLO retkih stripova koje priorderujem pre izlaska jer nemam ni najmanju sumnju da će ono što budem čitao biti ne samo veoma dobro već i gotovo stopostotno ugođeno sa mojim preferencama koje se tiču modernog kriminalističkog stripa. Naravno, to je u neku ruku i samoispunjavajuća predikcija jer je na moj današnji ukus vezan za krimiće u američkom stripu u ogromnoj meri uticao prevratnički rad na serijalu Criminal, a koji su kreirali baš Brubaker i Phillips.

Sa Reckless je i pored mog usporavanja čitanja da mi potraje duže, situacija gotovo bliska idealnoj. U okviru godinu dana dobili smo tri punokrvna grafička romana koji koriste iste likove ali pričaju distinktne i zaokružene priče i kako i sam Brubaker kaže u pogovoru za Destroy All Monsters, bilo bi dobro da je ovde u putanju nekakav rekord jer on ne može ni da zamisli da treba da radi više od ovoga. Dodaje i da je pored praktično nezamislivog obima posla koji je ovakav tempo nametnuo njemu, crtaču Seanu Phillipsu i koloristi Jacobu Phillipsu, Reckless i najzabavniji projekat na kome su radili.

I, ne znam, nekako se to vidi. Reckless je duboko ličan i reflektivan strip iako decidno u pitanju NIJE nekakav autobiografski rad zamaskiran u krimić. Pre nekoliko meseci pisao sam o kolekciji A Complete Lowlife koja je bila upravo Brubakerova autobiografija i ko je taj strip čitao sasvim mu je jasno da Reckless nije prepričavanje scenaristinog života, već utoliko da je glavni junak serijala, Ethan Reckless, osetno stariji od Brubakera.

Ali sa druge strane, Reckless definitivno jeste strip koji u ogromnoj meri počiva na Brubakerovoj vezanosti za Los Anđeles i njegovu istoriju i sa ovom trećom pričom se to još jasnije vidi – ovo su krimić i ljudska drama upleteni u složen narativ o muljanju sa građevinskim projektima i efektima koje korupcija u ovom domenu, politička i druga, imaju na urbanu zajednicu.

No, Brubaker je sa Reckless napravio fini odmak od svog uobičajenog pisanja krimića, notabilno onog u serijalu Criminal, ali i radovima poput The Fade Out, ili Kill or Be Killed. O tome sam već pisao u osvrtima na prvi i drugi roman u serijalu Reckless, ukazujući da je ovo u ogromnoj meri strip o unutrašnjem životu glavnog junaka gde se tradicionalni elementi noira i krimića (fatalne žene, gadni negativci, nesavršen antiheroj koji na kraju čini pravu stvar, ne bez žrtvovanja nečeg vrednog) prisutni ali se glavno „meso“ svakog od ovih narativa nalazi na relaciji analiza karaktera protagoniste – istorija Los Anđelesa/ Kalifornije/ popularne kulture vezane za njih.

Destroy All Monsters: A Reckless Book samo još više naglašava ovaj ugao, već i imenom koje je preuzeto od naslova filma Ishiroa Honde iz 1968. godine, a koji je bio na neki način planiran kao finalni (deveti!) rad u serijalu o Godzili. Naravno, nije bio finalni, jer je ostvario dovoljan komercijalni uspeh da serijal ne umre na tom mestu i zapravo, ovaj film danas uživa određeni kultni status među kaiđu publikom, gde ga mnogi smatraju poslednjim „pravim“ Godzila filmom pre nego što je krenula reciklaža ideja. Film je bio popularan i u Americi i tamo su ga, kaže vikipedija, vrteli po kablovskoj televiziji sve do ranih osamdesetih.

Destroy All Monsters: A Reckless Book se događa kasnije, 1988. godine i, mada veliki broj stranica otpada na scene u kojima Ethan gleda filmove u svom polurashodovanom bioskopu, ni jedna od tih projekcija, koliko umem da kažem, ne prikazuje Hondin film. Čudovišta iz naslova su ovde, neiznenađujuće – ljudi: bogati investitori čije mešetarenje sa javnim fondovima kreira prave pravcate urbane katastrofe. Ethan je ovde angažovan od strane crnog političara koji ga vodi u deo grada svojevremeno naseljen crnom srednjom klasom a sada pun napuštenih kuća, narko-štekova i klinaca sa ambicijama o kriminalnoj karijeri. Naravno, ovde je originalno planirano građenje prostora za život i rad, da bi najnoviji planovi, nećete se iznenaditi, govorili o ogromnom tržnom centru. Ethan, koji je neka vrsta „nezvaničnog“ privatnog detektiva, a koji prihvata i poslove što nisu nužno baš 100% po zakonu, shvata da se u ovom poslu radi pre svega o osveti za nepravdu što je počinjena još pre neku deceniju, ali i da će na neki način svojim učešćem ovde on biti sa prave strane istorije.

Kao što nagađate, a i kao što se vidi iz činjenice da strip zapravo počinje scenom požara u Ethanovom bioskopu/ kancelariji, posao ne ide baš sasvim predviđenim tokom. Destroy All Monsters: A Reckless Book je i priča o zaverama i priča o preokretima i ukradenim identitetima, o pohlepnim rasistima i beskrupuloznim kapitalistima, međutim on je pre svega priča o prijateljstvu između Ethana i njegove saradnice Anne, a koja je u prethodna dva toma bila važan ali po minutaži tek sporedni lik.

Utoliko, Destroy All Monsters: A Reckless Book razbija kalup na nekoliko načina. Prvi je da ovde nema femme fatale tropa i mada Ethan ima i svojevresni „ljubavni interes“ koji se desi na ovim stranicama, ovo je zapravo potisnuto u pozadinu i radi se o sporednom rukavcu priče koji, verovatno, možemo očekivati da se razvije u nešto detaljnije u nekim narednim Reckless pričama.

Drugi je to da, iako je do sada Reckless bio priča isključivo pričana iz Ethanove vizure, nikada ne napuštajući protagonistu tako da je čitalac uvek video i čuo samo ono što Ethan vidi,* Destroy All Monsters: A Reckless Book Anni daje ne samo mnogo više prostora u narativu već, u jednom kratkom ali značajnom delu, i protagonizam. I na ovim tablama titlovi potiču od Ethana koji prepričava šta se sa Annom dešavalo, ali ovo je prvi put u serijalu da imamo značajan broj stranica na kojima se odvija značajan deo radnje a da sam Ethan nije tu prisutan.

*sa, doduše, benefitom da Ethan ove priče priča memoarski iz pozicije u našoj sadašnjosti pa može da u nekim scenama sugeriše šta se dešavalo kasnije itd.

Meni su te promene izuzetno osvežile čitanje ovog romana. Reckless je i do sada, rekosmo, bio u velikoj meri fokusiran na svoje likove i njihove unutarnje živote* a sa novim romanom on se još više odmiče od klasičnih tropa koje očekujete od krimića i ima realističnu a opet, sa žanrovskim elementima besprekorno povezanu analizu prijateljstva između dvoje ljudi različitih generacija i čudnih biografija, a koje spaja veoma duboka ljubav prema klasičnim filmovima.

*a što je u ironičnom kontrapunktu sa činjenicom da glavni junak od prve priče veli da u sebi ne oseća skoro ništa nakon povreda koje je pretrpeo u jednom eksplozivnom incidentu

Iako se ovaj Reckless roman događa veoma duboko unutar VHS ere, ljubav prema starom filmu je odlično pogođena spona između dvoje glavnih likova, i ona svemu daje dozu duboke gikovske opsesije nečim fundamentalno efermernim a koja će današnjem čitaocu, bez obzira na njegovo godište i sopstvena gikovska interesovanja biti intuitivno jasna. A ovo je samo delić rekonstrukcije ere koja se, kao i uvek do sada ovaploćuje i u odeći, izgledu grada, pločama i posterima koje vidimo po zidovima, Black Flag majici koju Anna nosi u jednoj sceni.

Po ko zna koji put ću reći da ne znam kako da pronađem nove superlative da pohvalim crtež Seana Phillipsa koji će sa Brubakerom uskoro da slavi srebrnu svadbu uspešne saradnje. To da su sa Criminal i svim drugim noir i crime stripovima koji su za njim usledili njih dvojica stvorili opus kakav ni jedan drugi autorski par u američkom stripu u ovom momentu nema je već dovoljno govori samo za sebe. Phillips je kao i uvek, na idealnom mestu između pažnje za detalje i korišćenja negativnog prostora da čitaocu ostavi mesta da sam „vidi“ Los Anđeles od pre tri i kusur decenije, suptilne emocije likova, ali i dinamiku grada. Jedna od scena u narativu tiče se brutalne saobraćajne gužve u kalifornijskoj prestonici i Phillipsova spleš-tabla sa praktično skicama puta 405 i rojem vozila na njemu je evokativnija od bilo koje fotografije koju možete da zamislite.

Naravno, kolor Jacoba Phillipsa je ovde kao i uvek presudno važan, sa jasnim prelazima između scena i vremenskih planova, ali i raspoloženja koji se postižu upravo kolorisanjem. Brubaker i Phillipsi su u ovom trenutku uigrana, paklena mašina koja se razume praktično telepatski pa to i objašnjava kako su unutar godinu dana uspeli da izbace tri ovakva stripa.

Destroy All Monsters: A Reckless Book možda neće biti skroz po svačijem ukusu. Krimi zaplet je ovde precizno ispisan i lepo izbalansiran ali, čisto u razmerama, on je u drugom planu u poređenju sa Ethanovim i Anninim odnosom i generalnim posmatranjem Los Anđelesa kao složenog organizma koji raste i razvija se haotično, ali, zapravo, ne TOLIKO haotično da se ne može govoriti o pozitivnom ili negativnom uticaju koji jedan dobro odmeren potez može imati na naredne decenije urbanog razvoja. No, kako sam rekao, Reckless i jeste zaseban naslov u odnosu na Criminal jer ima drugačiji fokus, bliži je svojim likovima i više se interesuje za istraživanje tajnih i manje tajnih istorija grada. Ako su vam se dopala prva dva Recklessa, mislim da je Destroy All Monsters: A Reckless Book sigurna investicija vremena i novca. Comixology ga prodaje ovde.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s