Pročitani stripovi: The Final Secret of Adolf Hitler

Ponekad je dobar prvi utisak presudan, pogotovo u medijumu kao što je strip koji čitaocu STALNO na raspolaganje stavlja mnogo više „sadržaja“ nego što iko može stvarno da postigne da pročita, da ne pominjem da ga uvezuje u dugoročne veze svojim izlaženjem u serijalima koji mogu trajati godinama i decenijama. I onda, kada sebi kažete da večeras striktno hoćete da pročitate neki evropski album koji je „one and done“, gde nema ambicija da se napravi serijal, franšiza, televizijska serija i linija plišanih igračaka koje će Kinezi prvo da šiju a onda da kloniraju i prodaju za svoj groš, čak i onda vas očekuje BRDO potencijalnih naslova. I posegnućete za nekim koji vam privuče pažnju.

Hoću reći, nije postojao svemir u kome bih strip sa naslovom The Final Secret of Adolf Hitler propustio da pročitam jer, ipak, jebem mu mater, KO ne bi želeo da sazna poslednju tajnu jedne od pivotalnih ličnosti Dvadesetog veka koju danas izjednačavamo sa ultimativnim zlom iako, naravno, on ipak predstavlja samo lice zla što se krčkalo u samom stanovništvu? Mislim, svako bi to poželeo da sazna, posebno kada na naslovnoj strani ovog Humanoidsovog izdanja vidi podmornicu kako lomi moćne talase okeana i obećava čitaocu neslućena zadovoljstva vezana za podvodne, jelte, eskapade i avanture. Pro tip: ako želite da me dovedete u predorgazmičko stanje – makar u intelektualnom smislu – kombinovanje pojmova „tajna“ i „Hitler“, sa slikom podmornice će, jebiga, vrlo dobro odraditi posao.

Parižanin, Mathieu Mariolle koji je napisao ovaj strip je iskusni scenarista što iza sebe ima ne samo istoriju rada u videoigračkoj industriji već i vrlo respektabilan opus u stripovskom medijumu. Sa crtačem Mikaëlom Bourgouinom je kreirao uspešni (za sada dvotomni) serijal Blue Note o poslednjim danima prohibicije u Sjedinjenim američkim državama, radio je i na legendarnom Thorgalu a tu je i serijal edukativnih stripova vezanih za mitologiju pod kolektivnim nazivom Nota Bene. Mariolle je onaj zanatski izbrušeni, profesionalni scenarista koji svoje teme dobro istražuje i kada, tokom tih istraživanja natrči na nešto što je zanimljivo a ne uklapa mu se u konkretnu temu, on to fino stavi sa strane, zabeleži da ne zaboravi, pa iskoristi kada dođe trenutak.

Ovaj strip je posledica upravo takve jedne situacije gde je čitajući o jednoj temi Mariolle natrčao na priču o Nemačkoj podmornici iz Drugog svetskog rata, sa oznakom U-864 kojom je komandovao kapetan korvete Ralf-Reimar Wolfram, srazmerno mlad čovek sa svoje 32 godine u trenutku kada je ova podmornica, devetog Februara 1945. ušla u istoriju. Kako je ušla u istoriju? Braćo moja i sestre u Hristu, PA PROČITAJTE STRIP. I otkud sad taj Hrist, za ime sveta??? Šta ste vi, neki religiozni fanatici ovde?

Mariolle u svom pogovoru govori o tome kako mu je značajno kad sedne i reflektuje o svemu, da bi on i crtač, Italijan Fabio Piacentini koga možda znate kao crtača Martija Misterije ali i mase drugih italijanskih stripova (tipa I Centouno ili I Milleuno) pa onda i Star Wars i Mickey Mouse stripova za Amerikance, dakle, da bi on i Mariolle, da su rođeni ranije, bili zapravo na suprotnim stranama u Drugom svetskom ratu i jedan drugog posmatrali možda i preko nišana. The Final Secret of Adolf Hitler je ratni narativ koji se bavi jednim stvarnim, istorijskim događajem i koristi ljude koji su stvarne istorijske ličnosti (pored, naravno, likova koji su izmišljeni za potrebe optimizacije priče ili sklopljeni od više likova, kako to već ide) ali ovo nije i sasvim tradicionalna priča o jednom partikularnom sukobu u okviru ogromnog sukoba kakav je Drugi svetski rat bio. Ono što je karakteriše je pripovedanje iz nekoliko uglova, gde dobijamo i nemački, i američki i britanski pogled na fazu rata kada je bilo jasno da su sile osovine već u defanzivi ali i da će stanje u kome će se svet nalaziti NAKON završetka ovog rata biti dramatično drugačije od predratnog. Ne samo, naravno, na ime rebalansiranja moći unutar evropskog konteksta, sa Nemačkom koja će ponovo biti evropski parija i Francuzima i Englezima kao trijumfujućim silama, već i sa agresivnim prodorom Sovjeta u srce Evrope koje će iza sebe ostaviti, mi to danas znamo, gotovo poluvekovnu vladavinu autoritarnog komunizma, ali i sa Amerikancima čije je učešće u evropskom teatru bilo bez presedana a čije su pripreme za uspostavljanje dominacije na Pacifiku, sa sve korišćenjem strategija koje bi danas, ne sumnjamo u to, bila nazvane zločinim ako ne i genocidom, bile uveliko u toku.

Protagonisti ovog stripa, ni na jednoj od tri strane ne mogu unapred da znaju na šta će Evropa i svet ličiti nakon 1945. godine, ali znaju i osećaju da neće ličiti ni našta što su do tada poznavali i njihova međusobna borba time dobija meru fatalnog, sudbinskog do granice mitologije. Pogotovo jer je centralni „tehnički“ element zapleta tako zanimljiv, ali je sve što ga okružuje, u smislu te poslednje Hitlerove tajne i onoga kako bi ona mogla uticati na oblikovanje buduće istorije, još zanimljivije.

Sad, ja se LUDAČKI trudim da ovde izbegnem spojlere, pa, ako hoćete da u potpunosti uživate u ovom stripu, nemojte guglati podmornicu U-864. I „tehnički“ deo narativa je intrigantan i veoma je dobro upotrebljen u svrhu građenja prefinjene ratne drame i trilerske tenzije, a onda na to dolazi i sve to vezano za tu, jelte, poslednju tajnu nacističkog vođe i stvarnu misiju ove podmornice.

Onoliko koliko mogu da kažem bez spojlovanja nečeg značajnog je da se strip disciplinovano i dosledno drži istorijskih činjenica i da ovo, uprkos malo bombastičnom naslovu stripa (ali, opet, rekosmo, koji je odradio posao i privukao potrebnu pažnju), nikada ne upada u ponor tabloidnih spekulacija niti nekakvog brljanja po onostranom & okultnom. Nacističko bavljenje magijama i starim religijama je predmet nekih drugih narativa, manje ili više spekulativnih, ali The Final Secret of Adolf Hitler je u ovom pogledu jedna sasvim old school ratna priča o ljudima koji rade svoj posao a njihov posao je ratovanje.

I, ko voli na karakterima baziran ratni narativ, gde se oficiri suprotstavljenih strana nadmudruju i nadmeću na komplikovanom bojištu i stalno nagađaju šta će onaj drugi pomisliti i uraditi, kao u nekoj složenoj šahovskoj partiji pokera* – samo sa daleko previsokim ulozima – ovde će dobiti sve što voli.

*znam, ali zašto bi u moru sveopštih krosovera u današnjoj pop-kulturi ove dve igre zanavek ostale razdvojene?

Kad je bojište još trodimenzionalno, kao što su to dubine Atlantskog okeana, pa to je da čovek zajeca od miline.

Ozbiljno, Drugi svetski rat i jeste bio praktično prvi veliki konflikt u kome su modene tehnologije davale ovako izraženu distancu među protivnicima, gde je oslanjanje na instrumente i opremu koji ne samo zamenjuju već DRAMATIČNO nadograđuju kapacitete ljudskih čula bilo utkano u samu prirodu rata. A dok je rat iz vazduha bio već razvijena i sazrela kategorija u ovom konfliktu, rat pod morem je ovde praktično tek stasavao. Strip više puta naglašava da u trenutku u kome se priča događa nikada u istoriji ni jedna ratna podmornica nije potopila drugu podmornicu, a da su u tom renutku obe bile pod vodom, i čitava doktrina podmorničkog ratovanja je bazirana na toj istini.

Nije ovo SAMO podmornički narativ i strip nam pokazuje odred američkih specijalnih snaga koje i same pokušavaju, uz pomoć norveškog pokreta otpora, da saznaju kakav to zapravo teret nosi U-864 i da ga preotmu za sebe i svoju, jelte komandu, pa se onda tu izmešaju razni lični motivi i dođe i do malo… nevojničkog ponašaja. Strip je vrlo pristojno postavljenu tu karakternu ravan, prikazujući nam zaista širok spektar ljudskih priroda, od oportunista koji smatraju da su dosta ratovali i da treba misliti na penziju, preko otmenih idealista koji u sukobima sofisticiranih podmorskih plovila ispunjenim inženjerima i visoko ovubučenom posadom vide nesrećni, neizbežni ali plemeniti konflikt gde ne treba seiriti kada na kraju pobedite, pa do požrtvovanih patriota koji razumeju da je njihova država odavno skrenula u smeru što će ga istorija osuđivati ali razumeju i da to ne sme biti jedini način na koji istorija pamti njihovu državu.

Naravno, za mene je svakako glavni deo priče upravo ta igra mačke i miša, notabilno između britanske i nemačke podmornice koje love jedna drugu ispod površine mora i ovaj narativ je vrhunski uzbudljiv ratni triler, koji i podseća na to koliko je tehnologija već tada omogućavala ratovanje na daljinu. Kriptovane poruke koje samo šibaju, sonari, hidrofoni, sve ovo daje ratu nivo apstrakcije što nije postojao u prethodnim velikim sukobima, ali i, naravno, obezbeđuje užitak u kvalitetnom žanrovskom sadržaju.

Fabio Piacentini voli dinamičan lejaut i interesantne rakurse i uglove kamere, mada je ovo strip koji zapravo nema tako mnogo akcije, i najveći deo najnapetijih momenata prikazuje ljude koji sede u podmornicama, sa slušalicama na ušima i znoje se od nervoze. Ipak, akcione scene koje postoje su korektne, mada za moj ukus Piacentini daleko bolje radi mirnije scene sa detaljnijim, nepokretnim  ambijentima gde ujednačenost debljine njegovih linija i svojevrsna statiičnost njegovog crteža koju ovo povlači zapravo doprinose realističnosti i upečatljivosti. Naravno, i scene podmornica na vodi i pod vodom su mu izvrsne sa kolorom što ga radi Massimo Travaglini i koji u ovakvim prizorima blista.

Ipak, ono što je važno, a to je i karakter likova sa kojima se radi, uspeva da dođe do čitaoca uprkos malo lutkastom, plastičnom kvalitetu koji crtač i kolorista daju ljudskim licima i figurama. The Final Secret of Adolf Hitler u krajnjoj liniji i vizuelno sasvim ugodno pogađa senzibilitet ozbiljnog ratnog narativa koji nije samo crno-bela priča o herojstvu jedne i zločintsvu druge strane već i meditacija o istoriji, etici, ljudskoj prirodi i njihovom susretanju u grotlu politike, ideologije i tehnologije kakvo su veliki ratovi. Meni je ovaj strip prijao, a da bi i vama bio prijatan, poslužite se putem Humanoidsovog sajta ili Amazona.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s